Support

Internet, tv och telefon

Har du problem med något som rör uppkopplingen eller dina tjänster så har vi flera nivåer av hjälp. 

  1. Gör om möjligt först en egen felsökning. Lyser lamporna som de brukar på mediaomvandlare och router? Generell, om något visar rött så är det ett tecken på problem. Många fel löser sig med en omstart. Drag ut strömmen till enheten och låt den vara ur i ca 15 sekunder eller mer. Sätt sedan tillbaks strömmen och vänta 2-5 minuter. (Lite olika beroende på utrustning. En äldre enhet tar längre tid på sig att starta.) Kolla lamporna och prova det som inte fungerade igen.
  2. Telia erbjuder fri support via telefon. Ring 020-202070 (de kan gruppavtal bättre) eller 90200 och följ instruktionerna. Detta kräver dock en del tålamod då det kan vara lång kö. När man kommer fram så kan man bli ombedd att starta om de olika enheterna enligt deras felsökningschema. Hjälper inte detta så brukar Telia föreslå att en tekniker kommer hem och tittar på det. 
  3. Hjälper inte omstart, ring vår tekniker Thomas Lindgren (Vall) på 070-2151499 så försöker han hjälpa dig.

 

IT-hjälp i hemmet

Om problemet beror på egen utrustning så kan du få hjälp med felsökning. Reda ut kablage, optimering av wi-fi, urkoppling av utrustning som inte används längre osv. Denna tjänst ger skattereduktion via RUT-avdrag. Under 2022 kostar hembesök 400 kr/tim Inkl RUT-avdrag) + resekostnad.

 

För dig som vill felsöka själv

Schemat vad man kan behöva göra är långt, om man ska göra allt grundligt från början. Men om t ex internet och telefon fungerar, men inte TV, så är det bäst börja söka vid TV-boxen. Allt från a) Är TV-boxen startad? b) Sitter internetkabeln i? c) Lyser lampan grönt? d) Är TVn inställd på rätt HDMI-ingång? Osv.

Efter strömavbrott så är risken lite större att nätdelen som ger enheten ström går sönder. Antingen helt eller att den fortfarande ger ström, men för lite. Man kan prova byta den mot en annan. Men lite knepigt då det måste vara rätt spänning men även att själva kontakten ska passa. Viktigt när man håller på att testar sig fram är att minnas hur det såg ut innan. Tag gärna en bild innan så blir det lättare koppla ihop lika sedan.

Telia har en sidan med många länkar till felsökning och installation. Prova den, eller kontakta Thomas för hjälp. 

--- Mer info kommer efter hand ---